door Sieben Wouters

door Sieben Wouters

Sourcing Consultant

2/02/2021

De tijd dat HR medewerkers aan de zijlijn op cv’s zaten te wachten en vooral bezig waren met het selecteren van de meest geschikte kandidaat, ligt al een tijdje achter ons. Toch passeren ook vandaag nog heel wat schriftelijke portfolio’s de revue, al is het werk van HR-professionals eerder proactief geworden. Hoe je proactieve werving doet slagen, lees je hier. Het actief zoeken of sourcen naar geschikte kandidaten is vaak een tijdsintensief proces dat door veel professionals wel eens op de lange baan geschoven wordt. Kunnen we dan geen kwalitatieve instroom van kandidaten meer genereren? Toch wel!

Rekruteren met overtuigende woorden

Stel jezelf even in de plaats van een potentiële kandidaat die je wil bereiken. Wat zou jij willen lezen, wat overtuigt jou om in je pen te duiken en te solliciteren? Een goed geschreven tekst is de basis van een wervende vacature.

Uit onderzoek blijkt dat sollicitanten vandaag een goed beeld willen hebben van de meerwaarde die een nieuwe job voor hen kan betekenen. Het financiële aspect is hier natuurlijk belangrijk, maar mag niet de enige drijfveer zijn. Wees daarom transparant en volledig in je tekst.

  • Waaruit bestaat het aanbod naast het salaris?
  • Wat voor bedrijf leid je en wat is de cultuur die er heerst?
  • Op welke manier stimuleer je je medewerkers en hoe zorg je voor een aangename sfeer op de werkvloer?

Een getuigenis van een medewerker geeft hiervan bijvoorbeeld een realistisch en authentiek beeld en is dus altijd een goed idee.

Naast de focus op het aanbod, is het natuurlijk belangrijk om de juiste mensen aan te trekken. Wees daarom volledig en duidelijk in de jobomschrijving.

  • Welke taken neemt de kandidaat op?
  • Welke verantwoordelijkheden krijgt de kandidaat?
  • Hoe ziet de rest van het team er uit

Geef een bredere omkadering. Wees realistisch en vooral eerlijk: Een langetermijnrelatie bekom je alleen als je gemaakte beloftes ook kan waarmaken.

Schrik tot slot je potentiële kandidaten niet af met een ellenlange lijst met vereisten voor de job. Uiteraard is het belangrijk om de essentie te vermelden, maar hoe meer punten je aanhaalt waaraan een kandidaat moet voldoen, hoe minder kandidaten zichzelf in dat plaatje zien passen. Less is more!

    Je vacature aan de man brengen

    Zelfs al schrijf je de meest wervende tekst, als kandidaten hem niet vinden, kunnen ze niet solliciteren. Zorg er dus voor dat je tekst vindbaar is voor de personen die je wil bereiken. Onderzoek via welke platformen je je doelpubliek kan bereiken. Meten is ook hier weten!

    Uiteraard is het belangrijk om je vacature via verschillende media te verspreiden. Onderstaande grafiek toont de herkomst van de sollicitaties die we bij Monitor binnenkregen in de maand januari. Met bijna een kwart van de binnengekomen sollicitaties blijven zowel Indeed als Stepsone belangrijke jobplatformen, naast onze eigen website. Het blijft belangrijk om te variëren en breed in te zetten op job postings om een brede instroom aan kandidaten te genereren.

    Schermafdruk 2021 02 08 09 49 26

    A/B testing voor een meetbaar resultaat

    Elke job posting is uniek en moet daarom ook anders worden aangepakt. Door onze vacatures gericht in de markt te zetten, kunnen we ook de juiste mensen bereiken en aanspreken. Om de best mogelijke resultaten te bekomen, werken we onder andere met A/B testing.

    We starten met het verspreiden van verschillende advertenties voor één vacature, telkens met een andere foto, titel, tekst, … Na een eerste proefperiode, maken we de evaluatie op:

    • Welke advertentie(s) genereerden meer instroom?
    • Welke advertentie spreekt het meest tot de verbeelding van onze doelgroep?
    • Welke media werken het beste voor je vacature? Denk dan aan Facebook, Instagram, LinkedIn en Google for jobs.

    Zo weten we wat werkt voor de kandidaten die we willen bereiken en kunnen we hier ook verder op inzetten.

    Kunnen wij je verder helpen met een vacature? Dat doen we graag! Contacteer ons en voor je het weet zit je aan de koffie met je nieuwe collega.

    WILT U GRAAG ONS ADVIES?

    Contacteer ons