Ben je op zoek naar een nieuwe of eerste uitdaging, maar voel je je overweldigd door het overaanbod aan vacatures? Dat horen we van velen die op zoek gaan naar een nieuwe job. Daarom schreven we deze blog voor al wie met de vraag ‘Welke job past bij mij?’ zit. Ontdek hier 8 vragen die je jezelf móet stellen als je wil weten welke job en bedrijf je op het lijf geschreven zijn. Scroll snel verder!

8 vragen om uit te vissen welke job écht bij je past

En ook: welk bedrijf bij je past. Want als de normen en waarden, maar ook de cultuur, sfeer en work-life-balance van een onderneming afwijkt van je verwachtingen, ben je niet veel beter af. Hoe graag je je werk ook doet.

1. Waar ben ik goed in?

Denk eens terug aan momenten - al dan niet werkgerelateerd - waar je je echt succesvol en trots voelde. Zorgde je er bijvoorbeeld voor dat een kwade klant toch terug tevreden werd? Dan kan je vast goed actief luisteren, onderhandelen en overtuigen. Of kon je in de jeugdbeweging anderen enthousiast krijgen? Daar moet je veel charisma voor hebben, een belangrijke eigenschap van een leider.

2. Wat doe ik graag?

Als je een job wil kunnen volhouden, is een combinatie van talent en passie essentieel. Je kan dan misschien wel goed onderhandelen of anderen enthousiasmeren, maar heb je er stiekem een hekel aan? En vereist een functie deze eigenschap? Schrap die dan van je sollicitatielijstje.

Wees je daarnaast bewust van persoonlijke veranderingen. Wat je tien jaar geleden met plezier deed, brengt je nu misschien helemaal geen vreugde meer. Vind je het nog steeds moeilijk om deze vraag te beantwoorden, denk dan na wat je zou doen om voldoening te halen uit je leven als je al het geld in de wereld had en eigenlijk geen werk nodig had.

3. Welke normen en waarden vind ik belangrijk?

Als je je afvraagt ‘Welke job past bij mij?’, hou dan altijd rekening met je persoonlijke waarden en normen. Denk aan autonomie, respect, integriteit, persoonlijke ontwikkeling, verbondenheid of zelfs avontuur. Vind je het moeilijk om dit voor jezelf in kaart te brengen? Vraag dan aan vrienden, familie of collega’s welke eigenschappen jou typeren.

4. Wat wil ik bereikt hebben over 5 jaar?

Ben je erg ambitieus en wil je binnen 5 jaar teamlead zijn van minstens 10 man? Of wil je jezelf tegen dan een specialist kunnen noemen in je vak die helemaal mee is met alle trends en ontwikkelingen? Dan is een functie met doorgroeimogelijkheden en opleidingen voor jou een absolute must.

5. Wat zijn mijn energiegevers?

Met andere woorden: wat drijft jou? Waar haal jij motivatie uit? Denk daarbij aan meer dan externe motivatoren zoals loon, extralegale voordelen of verlofdagen. Word je bijvoorbeeld helemaal happy van het woord ‘targets’? En ben je een wereldburger die een internationale omgeving nodig heeft als een vis water? Dan is een job als accountmanager voor een multinational misschien wel perfect voor jou.

Sta daarnaast ook stil bij je energievreters, zoals continu problemen moeten oplossen of ad hoc-taken uitvoeren. Ook al kunnen dit voor een ander net energiegevers zijn. Vergelijk jezelf dus nooit met anderen en wees eerlijk tegen jezelf.

DD36 A1 DA 8 AD0 436 A 8 E27 53351042 EA5 A

6. Wil ik voor een klein of groot bedrijf werken?

Moeilijk te beantwoorden voor wie zich afvraagt ‘Welke job past bij mij?’, maar nog nooit gewerkt heeft of altijd in een kleine of grote onderneming heeft gewerkt. Om je te helpen zijn dit de belangrijkste voor- en nadelen:

Werken voor een klein bedrijf

Voordelen:

  • Minder controle van van alle lagen boven je
  • Je kent (al) je collega’s persoonlijk
  • Vrijheid voor een eigen manier van werken
  • Informele werksfeer
  • Snellere communicatie en beslissingen
  • Meer zeggenschap in beslissingen

Nadelen:

  • Minder structuur
  • Lager loon (maar zeker niet altijd!)
  • Minder extralegale voordelen
  • Minder werkzekerheid (zeker in een startup)
  • Minder doorgroeimogelijkheden

      Werken voor een groot bedrijf

      Voordelen:

      • Stabiliteit, jobzekerheid en structuur
      • Hoger loon
      • Meer extralegale voordelen
      • Horizontale of verticale doorgroeimogelijkheden
      • Groter netwerk (komt altijd van pas)
      • Meer mogelijkheden tot opleidingen

      Nadelen:

      • Beslissingen en veranderingen verlopen trager
      • Kleinere impact op het volledige bedrijf
      • Je kent niet al je collega’s
      • Strikte werkwijzes
      • Prestaties vallen minder op

      7. Welk team past bij mij?

      Bepaal welke eigenschappen een ‘goede collega’ en ‘goede manager’ volgens jou concreet moeten bezitten. Is het voor jou bijvoorbeeld een must dat je manager sterk inzet op een wij-gevoel? Of past een leidinggevende met een sterke directieve stijl, die iedereen dezelfde richting op stuurt, beter bij je?

      Ook je collega’s zijn een belangrijk onderdeel van je werkgeluk. Kan je op hen steunen? Kan er al eens een luchtig mopje van af? Wordt er tijdens de lunch ook over andere onderwerpen dan het werk gepraat? Wees ook hier eerlijk met jezelf van welk soort mensen je energie krijgt.>/p>

      8. Welke levensstijl maakt me gelukkig?

      Ben je iemand die graag dineert in dure sterrenrestaurants? Dan mag je de waarde van een mooi loon niet onderschatten. Of heb je nood aan voldoende rust of tijd voor de kinderen? Dan is een evenwichtige work-life-balance essentieel. Of moet je gapen van een sedentaire levensstijl en ontdek je graag alle uithoeken van de wereld? Zoek dan een job waarvoor je veel mag reizen.

      Op zoek naar een job die bij je past?

      Kijk in afwachting al eens tussen onze vacatures. Zie je een functie die je aanspreekt? Laat het ons weten, we bespreken het meteen met je.

      Neem vrijblijvend contact op